Min erfaring som mor til 10-åring og lærervikar i skolen er at arbeid med digitale verktøy stimulerer til læring på annen måte enn blyant og papir. Jeg tror ikke at digitale plattformer alene er fremtiden, men at vi som jobber i skolen spiller på lag med den digitale utviklingen som foregår ellers i samfunnet, tror jeg er helt nødvendig.
Personlig er jeg ikke særlig aktiv på sosiale medier, og tror heller ikke at skolen bør legge opp til læringsfremmede aktiviteter basert på arbeid med sosiale medier. Derimot er jeg veldig positiv til å utforske de ulike programmene som finnes, for å sjekke ut om de vil fungere med elever eller ikke. Til nå har jeg sett at det finnes mange læringsplattformer tilgjengelig, men jeg synes ikke alle er like aktuelle. Det kan ha med at aktiviteten gjerne er spennende for elevene, men noen ganger stiller jeg spørsmål til hvor stort læringsutbyttet egentlig er.
Jeg tror det er viktig å ikke introdusere for mange digitale hjelpemidler samtidig. Det kan lett bli forvirrende for elevene, og læreren! Padlet er et sted på nettet som kan fungere som en privat oppslagstavle for elevene, eller det kan brukes som et samhandlingsverktøy. Jeg tror at plattformen er forholdsvis enkel å bruke. Med tanke på mangfoldet som finnes i klassene, at ikke alle elvene har samme interesse og digital kompetanse, så tror jeg at det kan være smart å bruke verktøy som er lette for de aller fleste å bruke.
Personlig har jeg kun erfaring med padlet som lærerstudent og mamma til en gutt som hadde lesker på padlet i 4. klasse. Som student ser jeg for meg mange aktiviteter som kunne være kjekke å gjennomføre i klasserommet. Jeg synes det er en fordel at det er mulig å være anonym i padlet. Det gjør at klassen kan svare på spørsmål som det kanskje ville være vanskelig å få en god diskusjon rundt om elevene måtte skrive åpent.
Padlet er et sted hvor elevene kan jobbe med fellesprosjekt og bli inspirert av hverandres innlegg. Det kan være alt fra å legge inn reiseerfaringer på et kart til å dele oppskrifter, anbefale bøker, planlegge ulike prosjekt. De kan legge ut notater som repetisjon før en prøve og forfatte ulike tekster i fellesskap. Læreren kan bruke padlet til å kommunisere med elevene for eksempel i forkant av klassetur, pakkelister, program osv.. og det er også mulig å bruke siden som en idebank med tema til skriveprosjekt. Padlet kan brukes til å legge inn saker til klassens time og mye mer.
Lekser kan gyves løs på som aldri før om en svarer på spørsmål fra teksten i leseleksen på padlet i stedet for å skrive dem i lekseboken. Jeg tror at motivasjonen øker når elevene får bruke pc/nettbrett/Ipad. Vi som lærere må derfor finne gode oppgaver, for gode plattformer, som fremmer læring!
Enig med deg Iris at bruken av digitale verktøy absolutt kan øke motivasjonen til elevene. Jeg synes det er spennende å utforske de ulike verktøyene som finnes der ute, og jeg tenker at vi som lærere må holde oss oppdaterte på en del av det som finnes. Tenker også at det er viktig å tenke på de ulike programmene som verktøy som vi kan supplere med i undervisningen vår.
SvarSlettJa bruk av padlet har en del fine muligheter. Enkelt og motiverende! Ser du la ut bilde av geografisfunsksjonen, og den var utrolig bra!
SvarSlettVeldig spennende innlegg, Iris! Det er kjempefascinerende å lese om ulike erfaringer og bakgrunner når det gjelder bruk av ulike verktøy. Jeg tror mange har godt å ta med seg at din sønn liker å jobbe med verktøy som Padlet. Du kommer også med mange kreative måter for hvordan Padlet kan brukes i praksis!
SvarSlettDette var en fin beskrivelse av Padlet. Jeg har ikke brukt det med elever før, men har prøvd det på studiet. Jeg tror også dette er en god mulighet for å gjøre lekser og andre skoleoppgaver på en litt annerledes måte. Det at man kan være anonym er jo en god ting. Det kan, som du sier, åpne for diskusjon, med spørsmål elevene kanskje ikke tørr å spørre om i klassen!
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettJeg beklager dobbelt opp her i kommentarfeltet ditt. Jeg fjernet det forrige innlegget mitt pga. brukerprofilen min som ikke er aktiv. Men ser ikke ut som jeg får kommentert utenom googlekontoen min, så da får det bli sånn ;-) Uansett, synes du presenterer tanker rundt Padlet på en veldig god måte. Jeg må også si, at på bakgrunn av de erfaringene jeg har med dette verktøyet, mener jeg elevene lett faller for dette, pga den umiddelbare responsen de får på det de produserer eller bidrar med i et felles prosjekt. Barn er jo ofte glad i å vise det de har laget, og få tilbakemeldinger. Har blir det produsert umiddelbart, og de ser resultatet med en gang. Her kan man lett kommunisere frem og tilbake mellom lærer og elev, men også elevene i mellom. Ellers synes jeg du har en fin Blogg, og gode innlegg. Moro å lese. Hilsen Elin.
SvarSlett